Dalam Nicomachean Etika, Aristotle mendakwa bahawa keadilan pengedaran adalah keadilan yang mengedarkan sesuatu (seperti kekayaan atau barangan) berkadaran dengan merit terhadap seseorang (bagaimana mulia mereka).
Distributive Justice adalah berkenaan dengan peruntukan sumber yang saksama di kalangan ahli-ahli dalam pelbagai komuniti. Peruntukan yang adil biasanya mengambil kira jumlah barangan untuk diedarkan, prosedur mengedarkan, dan corak pengedaran yang telah diputuskan.
Kerana masyarakat yang mempunyai jumlah kekayaan dan sumber yang terhad, persoalan timbul bagaimana faedah patut untuk diedarkan. Jawapan yang biasa ialah bahawa aset awam perlu diagihkan dalam cara yang munasabah supaya setiap individu menerimanya atau "berkongsi secara adil."
Pelbagai prinsip mungkin menentukan bagaimana barangan diedarkan. Kesaksamaan, Ekuiti, dan Keperluan adalah antara kriteria yang paling biasa.
Jika kesaksamaan dianggap sebagai kriteria utama yang menentukan siapa yang mendapat apa, barangan akan diagihkan sama rata di kalangan semua orang. (Dalam erti kata lain setiap orang akan mendapat jumlah yang sama.)
Walau bagaimanapun, disebabkan oleh perbezaan dalam tahap keperluan, ini tidak akan menyebabkan hasil yang sama. Sebagai contoh, setiap bayaran masuk ke sebuah kolej/universiti tempatan yang mendapat keputusan cemerlang gred 1 melebih 3.0, mungkin akan ditawarkan sebuah biasiswa sebanyak RM 1500. Ini adalah satu ganjaran yang baik untuk pelajar dan ibu bapa hanya perlu yang bakinya, tetapi bantuan tidak diberikan kepada mereka yang berkemampuan
untuk melangsaikan hutang pelajaran tersebut.
Satu lagi kemungkinan adalah untuk meneruskan mengikut prinsip ekuiti, iaitu dengan memberikan/mengedarkan manfaat dalam perkadaran sumbangan individu.
Sebagai contoh pengagihan keuntungan dalam syarikat yang dijalankan secara usahasama atau "partnership". Yakni, orang-orang yang membuat sumbangan yang lebih besar iaitu daripada segi,
tenaga, masa dan produktiviti untuk kumpulan mereka layak untuk menerima lebih banyak faedah/imbuhan
walaupun mempunyai jumlah saham yang serupa. (Oleh itu, dalam teori, orang-orang yang bekerja keras dalam pekerjaan lebih berharga dan perlu mendapatkan lebih banyak
wang.). Pengedaran jenis ini biasanya dikaitkan dengan sistem ekonomi di mana terdapat peluang yang sama untuk bersaing. Dalam sistem yang kompetitif, kekayaan atau barangan juga mungkin akan diedarkan mengikut usaha atau keupayaan.
Atau, kita mungkin mengedarkan barang-barang mengikut keperluan, supaya satu keputusan hasil yang sama. Mereka yang memerlukan lebih manfaat atau sumber akan menerima lebih banyak, seperti yang berlaku apabila kolej menawarkan biasiswa berasaskan keperluan.
Edaran keadilan tidak semestinya mempunyai kaitan dengan kuasa, tetapi dengan apa-apa jenis yang layak. Katakan terdapat ramai orang, ada yang kelaparan, ada yang makan dengan baik dan cukup makan (tidak kelaparan), tentulah
pengagihan diberikan lebih kepada mereka yang sangat lapar. Sebagai contoh,
orang-orang di Afrika Selatan memerlukan lebih banyak makanan berbanding di
Malaysia. Jadi jika ada mana-mana negara yang ingin mengagihkan makanan, adalah
lebih pengagihan adil itu diberikan kepada penduduk di Afrika Selatan.
Kalau kita melihat didalam negara kita
sendiri, pengedaran adil (distributive justice) sedang diusahakan oleh pihak
kerajaan. Antaranya dengan mewujudkan kedai satu Malaysia, Klinik 1Malaysia
dan macam-macam satu Malaysia. Namun pengagihan adil itu adalah sebenarnya
tidak adil kerana 1Malaysia itu mengizinkan semua orang dengan hak sama rata
untuk merasai “Invisible Hand” kerajaaan itu. Begitu juga dengan distributive justice
yang diwar-warkan oleh pihak pembangkang, Air percuma untuk semua
rakyat Selangor, ini amat bersalahan dengan konsep distributive
justice.
Distributive justice walaupun pada umumnya adalah demi kesaksamaan dan
keadilan semua pihak namun makna tersirat yang sebenarnya “kalau dah kaya raya
janganlah sibuk, berilah peluang kepada orang yang tidak berkemampuan”, pada
pendapat saya BRIM adalah contoh Distributive Justice paling adil kerajaan
Malaysia pernah lakukan dimana hanya orang-orang (keluarga) dengan pendapatan
tertentu mendapat pemberian RM 500.00 walaupun ada rakyat yang berpendapat itu
adalah wang rakyat.Cuma orang yang membayar cukai pendapatan merasa terkilan kerana mereka yang membayar, mereka tidak mendapat apa-apa. Sebaliknya mereka yang tidak mengeluarkan belanja, diberi lagi. Cuba fikirkan dalam sudut positif.
Sekadar pandangan!
No comments:
Post a Comment